Som arbetsgivare har du ansvar för att ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs på företaget. Detta gäller alla arbetsgivare i Sverige, oavsett som du driver ett litet eller stort företag. Läs mer på medlemssidorna.
Få koll på systematiskt arbetsmiljöarbete
Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön är grunden för att uppnå en arbetsmiljö där medarbetare undviker att skadas, blir sjuka eller på annat sätt far illa. Här får du läsa om vad systematiskt arbetsmiljöarbete är och hur du kommer igång.
Det är omöjligt att förutse alla risker och olyckor som ännu inte skett. Men genom att arbeta proaktivt med att systematiskt kartlägga riskfyllda arbetsmoment är du på god väg att skapa en trygg arbetsmiljö för dig och dina anställda.
Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?
I det dagliga arbetet innebär ett systematiskt arbetsmiljöarbete att uppmärksamma och ta hänsyn till alla förhållanden i arbetsmiljön som kan påverka de anställdas hälsa och säkerhet negativt. Det är ett förebyggande arbete med fokus på att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp med målet att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på grund av sin arbetsmiljö.
Varför ska jag jobba systematiskt med arbetsmiljön?
Genom att systematiskt arbeta med arbetsmiljön gör du det möjligt att upptäcka arbetsmiljörisker och åtgärda dem innan det händer något. Det kan också förhindra/minska sjukskrivningar, öka trivseln och engagemanget i arbetet, även minska eventuella driftstörningar och bidra till bra ekonomi i företaget.
Vem är ytterst ansvarig för arbetsmiljön på mitt företag?
Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för att skapa en bra arbetsmiljö, men en god dialog med arbetstagarna är viktigt. Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare är ett fundament för att få arbetsmiljöarbetet att fungera.
Tips!
Hör Prevent prata om hur du kan komma igång med arbetsmiljöarbetet i podcastavsnittet Jobbfika: 24. Kom i gång med arbetsmiljöarbetet. Under 20 minuter får du dels hänga med på hur man kan lägga upp sitt arbetsmiljöarbete. Dels ta del av olika påståenden kring systematiskt arbetsmiljöarbete och svaren till dem.
Hur gör jag?
För att komma igång med ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan ni utgå från följande steg i kartläggningen av er verksamhet:
- Steg 1: Undersök
Se över organisationen, arbetsplatsen eller maskinen för att få en uppfattning om vilka förhållanden ni arbetar under. - Steg 2: Bedöm
Vilka risker finns eller kan uppstå i vardagen i samband med olika arbeten? - Steg 3: Åtgärda
Fann ni risker i steg 1 och 2? Åtgärda omedelbart. Om det inte är snabbt fixat så ska åtgärden noteras i en handlingsplan där det tydlig ska framgå vem som ska åtgärda risken och när det ska vara klart. - Steg 4: Kontrollera
Blev åtgärderna bra och fungerar som det var tänkt? Om inte – kör ett varv till och gör det ännu bättre!
Tips!
Gör Arbetsmiljöverkets test självskattning systematiskt arbetsmiljöarbete för att utvärdera hur bra ni är på systematiskt arbetsmiljöarbete. Tanken med självskattningsverktyget är att du som arbetsgivare tillsammans med dina medarbetare ska kunna använda det för att få igång en diskussion om ert arbetsmiljöarbete.
Ta hjälp av IA-systemet – kostnadsfritt!
IA är en förkortning för Informationssystem om Arbetsmiljö. IA-systemet är ett kostnadsfritt system som möjliggör att arbetsmiljöarbetet på er arbetsplats kan digitaliseras. Exempelvis med hjälp av digitala checklistor för skyddsronder och riskanalyser.
IA-systemet gör det också möjligt för stora och små företag i samma bransch att anonymt dela information om arbetsmiljöhändelser, utredningar, åtgärder och därmed lära av både egna och andras erfarenheter. Användare ser ett samband mellan användning av IA-systemet och minskning av olyckor, tillbud och risker på arbetsplatser.
Glasbranschen har fått ett eget delsystem inom IA-systemet som har anpassats särskilt för branschen och dess verksamhetsområden. Systemet är utformat genom ett samarbete mellan AFA Försäkring och en grupp medlemsföretag inom Glasbranschföreningen. IA-systemet är kostnadsfritt för Glasbranschföreningens medlemmar.
Läs mer om IA-systemet på medlemssidorna.