Ett besök hos Allas Glasmästeri
Nästa gång du är i Stockholm borde du kultivera dig genom besök på både Livrustkammaren och Paradox Museum. I de båda museerna har nämligen Allas Glasmästeri, tillika medlemsföretag i Glasbranschföreningen, varit med och skapat miljöerna. Här berättar ägarna till Allas Glasmästeri; Anders Sjöblom och Ludvig Lindström dels om de spännande projekten som ställde krav på kreativa lösningar, dels var de befinner sig idag och förändringar som skett i verksamheten sedan starten 1944.
Glasmästeriet på Tomtebogatan sedan 1944
När man kliver in hos Allas Glasmästeri på Tomtebogatan i Stockholm möts man av en härlig blandning av glasskivor, kaffedoft och sågspån. Precis som sig bör när glasmästeriets historia sitter i lokalens väggar där det hållit till sedan starten 1944.
Allas är ett traditionellt glasmästeri då också inramning och bilglas varit en stor del av utbudet tidigare. Bilglasdelen avvecklade de dock 2012 – mycket på grund av lokalernas förutsättningar som inte är direkt anpassade för bilar. Inramning har de också dragit ner på då tiden helt enkelt inte räcker till med personalstyrkan de har idag.
– Vi driver två glasmästerier; både här i Vasastan och även ett på Södermalm, men vi är minst två personer kort, berättar Anders.
Livrustkammaren
Något de inte dragit ned på är dock spännande projekt och i den listan kan Allas Glasmästeri stoltsera med två museer i Stockholm; Paradox museum och Livrustkammaren. I projektet för Livrustkammaren var Allas Glasmästeri med och skapade montrarna som museiföremålen förvaras i. En viktig utgångspunkt för dem var känslan av endast glas och att tätningarna därmed skulle synas minimalt – men samtidigt skulle det vara öppningsbara funktioner i montrarna. Ett minst sagt utmanande uppdrag där bra samarbete mellan beställaren, byggaren och arkitekten var en avgörande faktor.
– Livrustkammaren var ett projekt som kanske inte alla vågat tacka ja till då det fanns tuffa krav att leva upp till. Krav som lås, larm och skyddsklassning på montrarna, men också viktiga aspekter som täthet för luftfuktigheten och ventilation – man vill ju inte att Karl XII mössa ska gå från röd till blå liksom, säger Ludvig och skrattar.
När de tog sig an uppdraget på Livrustkammaren presenterade de inledningsvis en lösning som därefter justerades flera gånger under projektets gång. En del justeringar uppkom efter veckovisa möten med såväl beställaren, byggaren och arkitekten.
– Säga vad man vill om att samarbeta med arkitekter – det kan vara en jätteutmaning, men det blir också ett riktigt bra resultat i slutändan. Nu när jag går in på Livrustkammaren så tänker jag ”är det vi gjort som har gjort det här” – för det är verkligen riktigt snyggt, säger Ludvig stolt.
Paradox Museum
I projektet med Paradox Museum berättar Anders och Ludvig om andra utmaningar som också krävde bra dialog och samarbete i teamet bestående av byggaren, arkitekt och beställare. Där fick de i uppdrag att montera speglar som ”lurar” besökarna in i nya perspektiv. Bland annat speglar som skulle upp på en tiltad vägg där de fick testa sig fram hur de skulle lösa monteringen av dem.
– Paradox Museum var ett utmanande men framför allt roligt projekt där man inte fick vara rädd för att testa på nya saker. Vilket också är en egenskap vi söker hos vår personal, säger Ludvig och berättar samtidigt hur både Anders och han själva är ute och gör en del jobb för att hinna med allt som ska göras på de två glasmästerierna.