Goda råd från en papperskonservator

En papperskonservator arbetar med att restaurera och konservera papper av olika slag, till exempel böcker, grafiska blad, fotografier och akvareller.

Ett papper kan vara skadat på många sätt som gör att det är i behov av restaurering, till exempel kan det finnas fläckar, veck, revor och missfärgningar. När det kommer till missfärgningar är den vanligaste orsaken att omkringliggande material inte är åldersbeständigt, vilket gör att det sakta bryter ned pappret och gör det gulfärgat.

När man pratar om en konstinramning som skadats av intilliggande material är det vanligtvis bakpappen eller passepartouten som inte är åldersbeständig. I allt trä och således i papper gjort på trämassa finns det ett ämne som heter lignin. Detta ämne är surt och således det som ställer till det. Förr i tiden använde man ofta bomull, ett material som är mindre surt än trä, för att tillverka papper vilket har gjort att många gamla böcker fortfarande kan se helt nya ut.

Magnus Öberg, papperskonservator vid Antikvariat Mats Rehnström
Magnus Öberg, papperskonservator vid Antikvariat Mats Rehnström

Papperskonservatorn Magnus Öberg, anställd vid Antikvariat Mats Rehnström, rekommenderar alla som har köpt ett inramat konstverk där man inte är helt säker på att det är en korrekt inramning att byta bakpappen till åldersbeständig papp. Låt en konstinramare eller papperskonservator montera loss bakstycket och göra en bedömning.

Ett konstverk som har skadats på rund av en icke syrafri passepartout
Här ser du ett konstverk som har skadats på rund av en icke syrafri passepartout

En annan sak man bör kika på är hur konstverket är uppmonterat. Något man ska vara mycket vaksam på är tejp. Man ska aldrig använda tejp vare sig för att laga revor eller montera upp verk. Hittar du tejp på baksidan av en tavla är det en bra idé att lämna in den till en papperskonservator, så att denne kan tvätta bort så mycket som möjligt av det klister tejpen lämnar efter sig. Om inte klistret avlägsnas fortsätter det nämligen att vandra in i pappret och bryta ned samt missfärga det. Oftast behövs det kemikalier för att få bort det.

En papperskonservator arbetar utifrån tumregeln att det man sätter dit ska man också kunna ta bort. Därför arbetar han/hon endast med vattenlösligt material. Till exempel använder en konservator alltid stärkelseklister gjort på ren stärkelse från till exempel ris, vete och potatis. Detta klister efterlämnar inga spår.

Undvik att lägga glaset i direktkontakt med konstverket. Genom att använda en tunn list som inte syns eller en passepartout kan du skapa ett mellanrum mellan glaset och konstverket där luften kan cirkulera. På sådant sätt minskar du även risken för fuktskador på verket. Det är också bra om du då och då låter en konstinramare se över din konst för att säkerställa att den inte far illa.

Det mesta går att rädda

I de allra flesta fall kan en papperskonservator åtgärda defekter som uppstått, så om du har ett skadat verk ska du absolut visa upp det för en expert. När det kommer till missfärgningar går mycket att tvätta, vilket faktiskt oftast görs i vanligt destillerat vatten.

 Exempel på en typisk reva i ett papper som kan lagas
Till vänster ser du ett exempel på en typisk reva i papper. I detta fall på en tuschteckning av C.F. Hill. Papperet är tunt och missfärgat och bilden är utförd i en vattenkänslig teknik vilket innebär en svår lagning av revan. På bilden till höger är revan lagad. Tvättning och borttagning av tejpfläckar var inte möjlig i detta fall. Bild: papperskonservator Peder Werner.

Lättare att restaurera äldre papper än nya

Enligt Magnus Öberg är det ofta lättare att restaurera äldre papper än nya, då äldre papper innehåller renare ämnen som lätt avlägsnar sig vid tvätt. Idag finns det många fler sorters papper, trycktekniker och färger än förr, vilket gör att det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Man har inte heller lika stor erfarenhet när det kommer till nya material, därför är det svårare att bedöma hur pappret kommer att reagera på en behandling samt hur det kommer att bevaras i fortsättningen.

Så håller du ditt konstverk i gott skick:

  • byt till åldersbeständig bakpapp
  • se till att eventuell tejp avlägsnas
  • lägg ej tavelglaset direkt mot konstverket
  • gör rent tavelglaset då och då
  • låt en konstinramare se över dina inramningar

För frågor kontakta Peder Werner

Glasbranschföreningen har under många år samarbetat med papperskonservator Peder Werner. Peder har bland annat varit verksam som kursledare på flera konstinramningskurser som Glasbranschföreningen har arrangerat samt arbetat som lärare på den tvååriga konstinramarutbildningen som tidigare hölls på Tranås utbildningscentrum, TUC.

Tveka inte att höra av dig till Peder om du har frågor gällande konservering och restaurering. Kontaktuppgifter och mer information om hans verksamhet hittar du på www.papperskonserveringwerner.se