Under 21-24 april 2026 har Glasbranschföreningen som medarrangör för Nordbygg nöjet att bjuda in till spännande möten i vår monter C10:41.
Alla projekt i tävlingen om Glaspärlan 2026
TÄVLINGEN OM ATT BLI PUBLIKENS FAVORIT
Den 23 april tillkännages vinnaren av Glaspärlan 2026 på stora scenen under Nordbygg på Stockholmsmässan. Juryn nominerar fyra projekt och utser vinnaren, men alla bidrag presenteras här på webbplatsen och deltar i tävlingen om att bli "Publikens favorit". Du kan rösta på max 3 projekt. Tävlingen om publikens pris öppnar den 20 januari.
Tävlingsbidragen:
Nr 1 - Rotundan Huskvarna Folkets Park
Nr 2 - Karlatornet - Glasboxen
Nr 3 - Bromma flygplats
Omröstningen stänger 22 april kl. 17.00. Publikens favorit tillkännages i Glasbranschföreningen monter C10:41 i samband med minglet kl. 16.00 (som sker i anslutning till prisutdelningen på stora scenen) och här på webbplatsen.
Rotundan Huskvarna Folkets Park
NR 1
Beskrivning och motivering
- Beskrivning av projektet:
Renovering av gammal dansbana i Huskvarna Folkets Park. Gamla fönster med plexiglas, träskivor m.m. Målat och byggt till samt kompletterat med nya fönsterpartier.
- Beskrivning av glaslösningen och dess funktioner:
Monterat säkerhetsglas i härdat utförande. Färgklickar till glas utfört med laminerat glas och vancevafolie.
- Motivering till varför projektet bör vinna:
En byggnad som kommer bli ett minnesmärke för bygden. Ser man en bild på denna så vet man var den ligger.
FAKTA | Rotundan Huskvarna Folkets Park
Byggherre: Huskvarna Folkets Park
Arkitekt: Rita Arkitekter
Glasenteprenör: Ryds Glas Jönköping, 34:an Byggnadsvård
Glasleverantör: Osby, FSG
Byggsystem: Färgade lamellglas vancevafolie, härdat floatglas
Karlatornet
NR 2
Beskrivning och motivering
- Beskrivning av projektet:
Karlatornet Nordens högsta byggnad och en skyskrapa av internationell karaktär belägen i Göteborg. Tornet är en central del av Karlastaden, ett omfattande stadsutvecklingsprojekt i Göteborg. Karlatornet innehåller både kontorsutrymmen och bostäder och är känd för sin moderna arkitektur och spektakulära utsikt över staden och dess omgivningar. Karlatornet är ett landmärke som kan platsa i vilken stor internationell stad som helst.
- Beskrivning av glaslösningen och dess funktioner:
Glasen i boxen är enkelglas av flerskiktslamell med järnfria floatglas, anti-reflex behandling och ett skikt varma glas. Glasen är optimerade för att få så bra utsikt som möjligt. Det är utsikten som ska synas, inte glasen eller dess bärstruktur.
- Motivering till varför projektet bör vinna:
Karlatornet och glas boxen som är framtagen som en projekt unik "add- on" till den övriga fasaden är placerad på våning 69 som är det våningsplan som kommer vara tillgängligt för allmänheten. Glasboxen är en unik framtagen produkt och design för Karlatornet med höga krav på design och teknik. Att bygga denna typ av lösning som monteras fritt hängande från bjälklaget 200m över mark är unikt för den svenska fasadmarknaden. Att driva och montera glas boxen har stora utmaningar som kräver ett erfaret projekt team som kan hantera denna typ av projekt och dess utmaningar. Det Yuanda Sweden AB utfört med Karlatornet glas boxen är banbrytande för svenska fasad/glas marknaden.
FAKTA | Karlatornet
Byggherre: Karlastaden Utveckling AB
Arkitekt: SOM - Skidmore, Owings & Merrill
Glasenteprenör: Yuanda Sweden AB
Glasleverantör: Finnglas Oy
Byggsystem: Yuanda - specialframtaget system för glasboxen
Bromma Flygplats
NR 2
Beskrivning och motivering
- Beskrivning av projektet:
Renoveringen av glaspartierna i avgångshallen på Bromma flygplats bestod av flera utmaningar och speciallösningar. Nya moderna vakuumglas har stor betydelse för det mycket lyckade slutresultatet.
K-märkt = extra höga krav
Den gamla klassiska byggnaden vid Bromma flygplats är K-märkt, vilket innebär att den är skyddad som ett kulturhistoriskt viktigt objekt. Något som ställer särskilda krav vid renoveringar och ledde till några extra utmaningar för Ryds Glas.– Eftersom byggnaden är K-märkt fick vi inte göra några ändringar, utan vi måste strikt följa de referensbilder och ritningar som vi fick. Och flygplatsen var öppen under hela renoveringstiden med allt vad det innebar med resenärer och trafik. Det satte en extra press på oss att utföra jobbet enligt tidplanen, berättar Thomas Sjödin.
1 300 glas
Eftersom fasaden med glaspartierna ligger i anslutning till Bromma flygplats start- och landningsbana fick inte någon kranbil användas, utan alla 1 300 glas måste vinschas eller bäras upp för hand.Det omfattande renoveringsarbetet inleddes med att avlägsna rost från den befintliga stålfasaden och måla den med en speciell färg som gör att korrosionen stannar av. Ryds Glas avlägsnade också flera tusen rostiga skruvar, som senare ersattes med nya rostfria skruvar. Sedan byttes glasrutorna ut.
- Beskrivning av glaslösningen och dess funktioner:
För att likna originalglaset, som monterades dit på 1950-talet när avgångshallen byggdes, laminerades vakuumglas ihop med ett nytt renoveringsglas som är fyra millimeter tjockt till en totalt tjocklek av 11,5 millimeter. Glaset kallas ”Restover” och har samma typ av struktur som ett glas från den tiden. För att nå upp till samma u-värde med ett isolerglas skulle detta behövt vara cirka 35-40 millimeter tjockt.
Vakuumglaset är endast 6-10 millimeter tjockt beroende på vilket värde man vill uppnå och har ett U-värde på 0,6-0,8 W/M2K.- Beställare: Swedavia via Metrolit Byggnads AB.
- Utfört 2024.
- Ryds Glas är underentreprenör. Metrolit är huvudentreprenör.
- Antal glaspartier: 1 300 i måtten 1 100 x 750 millimeter.
- Glastjocklek: 11,5 millimeter.
- Renoveringstid: 9 månader.
- Montörer från Ryds Glas: 6 personer.
- Totalkostnad: 11 miljoner kronor.
- Bromma flygplats invigdes 1936, avgångshallen byggdes på 1950-talet.
- Motivering till varför projektet bör vinna:
Ett projekt som har hållbarhet som ledord med en relativt nyframtagen produkt.
FAKTA | Bromma Flygplats
Byggherre: Metrolit AB
Arkitekt: –
Glasenteprenör: Ryds Glas AB
Glasleverantör: Fineo
Byggsystem: Äldre stålparti