Nya regler för att identifiera arbetsmiljörisker

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur
2025-03-11 06:31

Antalet olyckor i glasbranschen har varit höga och fortsätter att öka. Att arbeta proaktivt med att identifiera arbetsmiljörisker är ett sätt att förhindra olyckor på byggarbetsplatser. Arbetsmiljöverket har därför arbetat fram en ny regelstruktur som gäller från och med den 1 januari i år och som ska underlätta arbetsmiljöarbetet tidigt i byggprojekt. 

Här är mer om den uppdaterade regelstrukturen och nya kraven i den. 

Sedan 1 januari 2025 gäller nya krav för rollerna Byggherre, Projektör, Bas P, Bas U och Projektör av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar. Dessa krav syftar till att förbättra arbetsmiljön och säkerheten på byggarbetsplatser genom tydligare ansvarsfördelning och ökad kompetens.

Den nya regelstrukturen

Syftet med Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur (AFS 2023) är att göra det enklare att hitta och förstå vilka regler som gäller för alla aktörer inom arbetsmiljöområdet – vilket ska förebygga arbetsmiljörisker tidigt i byggprojekt. Förenklat innebär den nya regelstrukturen att tidigare 67 föreskrifter har komprimerats till 15 mer omfattande. Reglerna är i stort sett detsamma, men med ett undantag; föreskrifterna som riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare. I de föreskrifterna finns nya krav och regler, framför allt i de tidiga skedena av byggprocessen.  

Här är de nya reglerna

Beroende på vilken roll du har på en byggarbetsplats finns nya regler att följa: 

Nytt för dig i rollen som byggherre  

I dagsläget har du som byggherre ett övergripande ansvar för att förebygga ohälsa och olyckor. I den nya föreskriften ställs det krav på din förmåga att organisera och kontrollera och följa upp arbetsmiljöarbetet i ditt byggprojekt. Under hela byggprojektet ska du vara aktiv och delaktig i arbetsmiljöfrågorna.  

Utöver vad som redan gäller enligt nuvarande reglerna sammanfattar också Arbetsmiljöverket följande utifrån nya föreskrifterna:  

  • se till att den organisation och de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet finns
  • planera och organisera arbete och arbetsprocesser på ett sådant sätt att det skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
  • tydliggöra olika aktörers ansvarsområden och gränsdragningar mellan olika projekt som pågår samtidigt inom ett geografiskt område
  • följa upp tidplanen för byggprojektet för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för att förebygga olyckor och ohälsa
  • följa upp och kontrollera arbetsmiljöarbetet i byggprojektet
  • vidta åtgärder när arbetsmiljöarbetet inte fungerar - under hela byggprojektet
  • se till att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa stoppas eller ändras
  • se till att arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt lämnas över från Bas-P till Bas-U och vid byte av byggarbetsmiljösamordnare
  • klargöra hur underlag från projektering överlämnas till Bas-U i de fall då projekteringen fortsätter efter att produktionen påbörjats. 

Källa: 
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning hos Arbetsmiljöverket.

Nytt för dig som arbetar med projektering 

Om du innehar rollen som projektör (dvs du som är arkitekt, konstruktör eller liknande) har som tidigare ansvar för att skapa en god arbetsmiljö. Dina val och lösningar ska förebygga ohälsa och olyckor i både byggskedet och bruksskedet.  

  • Utöver vad som redan gäller enligt nuvarande reglerna sammanfattar också Arbetsmiljöverket följande utifrån nya föreskrifterna:  
  • följa anvisningar från Bas-P i frågor som har betydelse för arbetsmiljön under byggskedet, för att möjliggöra samordning av planeringen och projekteringen
  • i samråd med Bas-P, se till att dina föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar som har betydelse för arbetsmiljön i byggskedet
  • redovisa skriftliga underlag till Bas-P med förslag på möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker som kvarstår till byggskedet
  • inom ramen för uppdraget, se till att utreda eventuella arbetsmiljörisker om nya metoder, tekniker eller material ska användas
  • inför rivning, ombyggnation eller renovering, inom ramen för ditt uppdrag, skriftligen dokumentera resultat av en sådan utredning. Du eller byggherren ska informera den som ska utföra arbetet om resultatet. 

Källa: 
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning hos Arbetsmiljöverket.

Nytt för dig i rollen som Bas-P 

Precis som förut ska du samordna arbetet med planeringen och projekteringen för att förebygga arbetsmiljörisker och minska risker för ohälsa och olyckor på byggarbetsplatsen.  

Utöver vad som redan gäller enligt nuvarande reglerna sammanfattar också Arbetsmiljöverket följande utifrån nya föreskrifterna: 

  • börja med arbetsmiljöplanen så snart du blivit utsedd och planeringen och projekteringen startat
  • kunna visa upp arbetsmiljöplanen under hela den tid du ansvarar för den
  • informera projektörerna om hur samarbete och samordning ska organiseras och genomföras och vilka andra aktörer som kan påverka projektörens arbete
  • kontrollera att projektörerna har rutiner för sitt arbetsmiljöarbete och följa upp hur de förebygger arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggprojektet
  • informera och meddela byggherren om det finns brister i projekteringsarbetet
  • informera om arbetsmiljöarbetet som genomförts när du lämnar över arbetsmiljöplanen till efterträdande byggarbetsmiljösamordnare
  • fortsätta samordna projekteringen om den fortsätter efter att arbetsmiljöplanen överlämnats.

Källa: 
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning hos Arbetsmiljöverket.

Nytt för dig i rollen som Bas-U 

Precis som förut ska du i din roll som Bas-U samordna entreprenörerna, organisera det gemensamma arbetsmiljöarbetet och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete för att minska risken för olyckor och ohälsa på byggarbetsplatsen.

Utöver vad som redan gäller enligt nuvarande reglerna sammanfattar också Arbetsmiljöverket följande utifrån nya föreskrifterna: 

  • genomföra introduktion för de som ska arbeta på byggarbetsplatsen
  • se till att byggarbetsplatsen hålls i god ordning och städas regelbundet
  • begära in uppgifter om arbetsmiljörisker med åtgärder från entreprenörerna för att ge klartecken inför start av deras arbeten
  • samråda med och ge entreprenörernas skyddsombud möjlighet att medverka i det gemensamma arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen
  • kontrollera och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete i byggprojektet på ett systematiskt sätt
  • informera och meddela byggherren om det finns brister som inte kan avhjälpas på plats
  • ta emot uppgifter om arbetsmiljöarbetet i övrigt från tidigare byggarbetsmiljösamordnare när arbetsmiljöplanen lämnas över. 

Källa: 
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning hos Arbetsmiljöverket.

Nytt för dig som arbetar med projektering av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar  

Precis som förut ska du planera och projektera för att möjligheten till god arbetsmiljö i bygg- och bruksskedet och samordna projekteringen.  

Utöver vad som redan gäller enligt nuvarande reglerna sammanfattar också Arbetsmiljöverket följande utifrån nya föreskrifterna: 

  • ha rutiner för att samordna olika delar av projekteringen med avseende på säkerhet och arbetsmiljön under byggskedet
  • ta fram underlag som beskriver hur de olika delarna ska stabiliseras, lyftas och monteras på ett säkert sätt
  • följa upp montagearbetet för att kontrollera att byggnaderna eller anläggningarna går att montera på ett säkert sätt. 

Källa: 
Nya regler om projektering och byggarbetsmiljösamordning hos Arbetsmiljöverket.

Källor och mer läsning: