Jämställdhet – en affärsstrategisk fråga
Mångfald och jämn könsfördelning är lönsamt och bygger varumärken som attraherar kunder och kompetens. Det visar såväl forskning som analyserade bokslut. Idag är andelen kvinnor som går under Glasmästeriavtalet 2 procent. Med andra ord finns det affärsstrategiska möjligheter.
Den 5 maj bjuder Glasbranschföreningen in till ett kostnadsfritt digitalt frukostseminarium om jämställdhet som affärsstrategisk fråga.
Sarah Jabar, jämlikhetskonsult på Allbright, guidar oss genom forskning som visar de affärsmässiga fördelarna med målmedvetet jämställdhets- och mångfaldsarbete och tipsar om hur du driver förändring och skapar mer inkluderande arbetsplatser där alla medarbetare och ledare har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter.
Innehåll:
- Hur ser likriktningen på ledande positioner på svensk arbetsmarknad och i glasbranschen ut?
- Vilka affärsmässiga fördelar finns med att arbeta med jämställdhet, mångfald och inkludering?
- Vad innebär en inkluderande företagskultur?
- Hur kan vi som individer, team och ledare driva förändring?
- Hur kan vi arbeta med faktabaserat förändringsarbete i våra organisationer och i branschen i stort?
Föreläsare:
Sarah Jabar, jämlikhetskonsult, Allbright
Om Allbright
Allbright är en partipolitiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som arbetar för jämlikhet och diversifiering på ledande positioner i näringslivet. Stiftelsen, grundad av finansmannen Sven Hagströmer, publicerar varje år två rapporter. En som kartlägger representationen i näringslivet och en som djupdyker i ett specifikt område.
Se rapporterna på allbright.se