Nya standardavtal
Efter närmare ett decenniums förhandlande har BKK, Byggandets Kontraktskommitté, presenterat förslag på nya bestämmelser för entreprenad- och konsultavtal som nu är ute på remiss till och med den 28 februari 2025.
Förslaget är att ersätta AB 04 med AB 25 (Allmänna Bestämmelser för utförandeentreprenader avseende byggnads- anläggnings- och installationsarbeten) samt ABT 06 med ABPU 25 (Allmänna bestämmelser för projekterings- och utförandeentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten).
Omfattande förändringar
Revideringen syftar till att uppdatera avtalen med hänsyn till förändrade marknadsförutsättningar och ny rättspraxis. Språket har moderniserats och avtalens uppbyggnad anpassats till en mer digital arbetsprocess. De nya avtalen har en ny kapitelindelning samt nya rubriker/underrubriker och är mer pedagogiska och lättillgängliga. Förändringarna är omfattande och förutom en ny struktur har områden avseende kalkylregler, miljö, arbetsmiljö, kvalitet, digitalisering och tvistelösning tillkommit.
Kommentarstexterna har utgått och i vissa fall har de inarbetats i själva avtalstexten och gjorts till en del av bestämmelsen. I andra fall har de tagits bort. Förklarande texter ska i stället återges i en gemensam kommentar till avtalen i form av motiv. Motivtexterna är tänkt att lämna en bakgrund till bestämmelserna och ge läsaren anvisningar om hur de är tänkta att tillämpas. Motivtexter ingår inte i remisserna och de kommer inte heller remitteras innan utgivning.
I de nya avtalen läggs större fokus på att skapa löpande informationsutbyte mellan parterna och uppdaga oenigheter. Underrättelser ska exempelvis besvaras av beställaren. Det finns också en tydligare påföljdskatalog vid fel, inspirerad av köplagen, vilket gör det enklare för beställaren att veta vilka påföljder som kan krävas.
Begreppet "ÄTA" har ersatts med "ändring av entreprenaden". Likställda ÄTA, hinder och väsentlig rubbning har ersatts med ”avvikande förhållande”. Entreprenörens förslag på åtgärd till följd av det avvikande förhållandet ska inte betraktas som ett förslag till teknisk lösning.
Andra ändringar är att garantitiden föreslås vara 5 år för hela entreprenaden. Att fel definieras som en avvikelse från vad som avtalats avseende entreprenaden på grund av ett förhållande för vilket entreprenören svarar. Att felavhjälpandet inte längre är kopplad till slutbesiktningsutlåtandet och att, om inte annat anges i kontraktshandlingarna, vite utgår med 0,5 % av kontraktssumman per påbörjad vecka. Möjligheten för beställaren att avhjälpa fel på entreprenörens bekostnad utvidgas också.
Öppet remissförfarande
Remissförfarandet är öppet och pågår fram till den 28 februari 2025, dock bedöms möjligheten att få igenom större ändringar som små med tanke på hur lång förhandlingsprocessen har varit. Efter slutbehandling av remissvaren planerar BKK att publicera de nya standardavtalen till sommaren 2025.
Installatörsföretagen representerar underentreprenörsledet i BKK.
Här kan du läsa mer och också svara på remissen: Revidering – Föreningen BKK