Sänkt u-värde med osynliga beläggningar
För att göra glaset användbart i stor skala utvecklas materialets förmåga att spara energi med radikalt sänkta u-värden. Detta tack vare effektiva och osynliga beläggningar.
Elektrokroma glas
Med elektrokroma glas kan man såväl manuellt som automatiskt styra glasfasaders egenskaper i att släppa in eller stänga ute ljus och värme.
Solskyddsglas
Idag finns ett stort antal solskyddsglas med olika egenskaper. Glaset kan vara genomfärgat eller belagt med en reflekterande beläggning som stöter bort eller absorberar solvärmeinstrålningen. Idag finns det solskyddsglas som släpper in nästan lika mycket ljus som vanligt glas men stänger ute två tredjedelar av solvärmen. Solskyddsglas minskar därmed behovet av ventilation och kylning och ger möjlighet till stora glasytor i arkitekturen.
Vill du veta mer?
Artiklar och reportage i tidningen GLAS:
I dagens moderna bilar finns en rad olika funktioner integrerade i själva glaset, såsom solskydd, regnsensorer, antenner, larm, displayer och uppvärmningssystem för att kontrollera kondens och isbildning. Nedan listas exempel på olika avancerade glas som finns och används idag.
Akustikglas
Glaset reducerar speciellt de lågfrekventa ljuden från motorn och de högfrekventa visslande ljuden från fartvinden, som är de mest irriterande för passagerarna. Den här typen av glas består av två glasskivor som är laminerade med ett speciellt akustiklaminat.
Laminerat glas i hela bilen
Vindrutan består som standard av laminerat glas, men i nuläget utrustas allt fler bilar också med laminerade sidorutor. Detta främst med akustikglas och som stöldskydd, men också för att inget ska slungas ur bilen vid en eventuell olycka.
Reflexfritt glas
Glaset reducerar reflexer från instrumentbrädan och interiördetaljer. När bilarnas design har blivit mer och mer lutande och vindrutor mer kupade har det blivit svårare att inte få reflektioner i glaset. Reflexfritt glas gör det inte bara säkrare och komfortabelt, utan ökar också valmöjligheterna för designerna att använda andra färger och nya material när de skapar interiörer i bilarna.
Mörktonade rutor
Rutorna minskar insynen och skapar ett behagligt klimat i bilen när det är sommar och varmt. Dock är extratonade rutor med solfilm endast är tillåtet från B-stolpen och bakåt.
Elektrokroma glas
Detta är en produkt som gör att passagerarna själva kan justera och kontrollera mängden värme- och ljusgenomsläpp in i bilen. Toningen av glaset kan justeras elektriskt, så att mellan 2-20 procent av solvärmen och mellan 4-40 procent av solljuset släpps igenom rutorna.
Eluppvärmt glas
Ett eluppvärmt glas avlägsnar snabbt imma eller frost på rutan utan att belasta bilens värmesystem. Detta sker genom elslingor i glaset. Det finns dock också eluppvärmda glas som genom ett metalliclaminat mellan glasen är helt transparenta, men de är fortfarande betydligt mer ovanliga än glas med synliga elslingor.
Värmeavvisande glas
Värmeavvisande glas skapar en bra temperatur/coatad i kupén. Rutan är tillverkad så att den både reflekterar bort solvärme och absorberar den. På sådant sätt skyddas passagerare och föremål i bilen från skadliga uv-strålar.
Head-up-display
Head-up-display (HUD) är ursprungligen en flygplansteknologi som innebär att viktig data projiceras på en genomskinlig skärm eller direkt på vindrutan. För att möjliggöra skärpa används en speciell kilformad lamineringsfolie. Tekniken innebär att föraren kan se all viktig information utan att flytta blicken från vyn framför fordonet.
Vill du veta mer?
Läs mer på gbf.se: