Världsledande mässa för arkitektur, material och system är tillbaka
Världens ledande leverantörer av material till byggbranschen samlades i 19 hallar på BAU-mässan i München dagarna 17–22 april. Under de fyra år som gått sedan sist har mycket hunnit hända, omvärlden har förändrats och produktvecklingen försöker hinna med.
I fokus för mässan stod utmaningar kopplade till klimatförändringar, digital transformation, framtidens boende, resurser och återvinning samt serietillverkat byggande som lösning på bostadsproblemet. För en bransch som bygg, som står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, är ansvaret att ställa om extra stort. Något som återspeglades framför allt på aluminiumsidan, men också i diskussionen om hur vi bäst tillvaratar befintlig byggnation.
Några röster från utställare och besökare
Micael Westerberg på Tannefors Glas:
– Det var en bra mässa, kul att träffa folk och få se produkterna vi läst om. Den stora pivådörren var imponerande och det var spännande att uppleva de nya skjut- och vikdörrarna live. Särskilt vikdörren som kan byggas 3,5 meter hög.
Lennart Edholm på EB Glas & Fasad:
– Kul att hjulen snurrar och att det finns framtidstro trots allt. Jag var förvånad över hur mycket folk det var i alla hallarna. Det märktes tydligt hur glada alla var över att ses igen efter det långa uppehållet. Det fanns en del spännande nyheter också. En trend är att det går mot större och större glas. Något som efterfrågas både kommersiellt och privat. Vi levererar exempelvis en 4,8 meter hög skjutdörr till World of Volvo.
Jörgen Persson på Wicona:
– Responsen vi har fått på vårt hållbarhetsarbete ”build beyond tomorrow” har varit enorm och alla produkter vi har visat har varit väldigt uppskattade. Det har varit en fantastik upplevelse att få träffa alla dessa besökare från hela världen. Montern har formligen kokat!
Roger Persson på Ryds Glas:
– Jag reste till BAU för att titta på trender men tyckte inte att jag såg några revolutionerande nyheter. Branschen är väldigt traditionell. Och mansdominerad. I Sverige förväntar vi oss mer, särskilt på hållbarhetsområdet. Jag hade också gärna sett att man hade lyft jämställdhetsperspektivet för att locka fler kvinnor till branschen. Det jag kan konstatera är att produktvecklingen går mot komplexare och större konstruktioner med ännu smalare profiler och fler digitala funktioner.
Melinda Lemke på Glasbranschföreningen:
– Det är imponerande att se hur mycket det går att produktutveckla! Med tanke på de senaste årens utmaningar är jag dock något förvånad över att branschen fortsätter i samma hjulspår. De material vi arbetar med har lång beständighet och vi bygger för många generationer framöver. Visst är det häftigt att det går att bygga ännu större och snyggare, men frågan är om det är det framtiden kommer att handla om.
Timo Karasalo, GWSK Arkitekter:
– Jag fastnade särskilt för två lösningar i Schücos monter som dock bara är prototyper än så länge, men som jag gärna skulle vilja se en vidareutveckling av. Det ena var ett fönster med ljudreducerande vädring som fungerar ungefär som brusreducerande hörlurar som skickar ut en motfrekvens. Jag upplever att ljudkraven idag utgör hinder på många platser för att kunna bygga bostäder och detta skulle kunna vara en lösning på den utmaningen. Det andra var ett 3D-fasadsystem som även kan vinklas i det vertikala planet. Att få klämma och känna på produkterna, prata med kompetenta rådgivare och uppleva applikationerna i verkligheten är otroligt värdefullt för mitt arbete. Dock funderar jag på mässors framtid, är det hållbart att flyga in folk från hela världen eller kan vi stärka lokala alternativ? Personligen tror jag att det vore bättre att erbjuda den personliga kontakten och upplevelsen av produkterna på hemmaplan. Något jag saknade på BAU-mässan var samtalet om återbruk och hur vi designar nya produkter så att de kan återbrukas och, när de har tjänat ut helt, återvinnas på bästa sätt.
Mats Lindström på WSP:
– Carbon footprint all over, det var det stora temat. Att göra så stora öppningsbara saker som möjligt ett annat. Om det så gäller pivådörrar, fönsterdörrar eller bara vanliga dörrar – allt gick att göra ännu större. Jag fastnade särskilt för integrerade solceller i glasskivor som kan förses med beläggningar så att de ser ut som exempelvis tegel, cortenstål, betong eller trä.
Erik Lööf Ekström på Schüco:
– Min känsla är att industrin har börjat ta klimatfrågan på allvar, vilket är viktigt. Schüco har utvecklats mycket på premiumsidan vad gäller privatsegmentet, jag tycker särskilt mycket om våra nya skjut- och vikdörrar samt skjutdörrarna från vårt varumärke Soreg. Jag märkte också av ett ökat intresse för säkerlösningarna från Sälzer som är unika i att kunna kombinera många olika krav, exempelvis inbrottsskydd, beskjutningsskydd och explosionshämmande i samma lösning. Det var väldigt kul att träffa folk från branschen, det behövs verkligen efter så lång tid för att knyta kontakter igen. Trevligt också att det var i april den här gången.