Ett besök hos Angelika Geiger på Glasateljén i Göteborg
En solig dag i januari besöker Glasbranschföreningens Elin Storäng och Melinda Lemke Angelika Geiger på Glasateljén i Göteborg. Glasmästaren med mångårig erfarenhet av att arbeta med blyinfattat glas.
Dagen till ära är inte Angelika ensam i sin ateljé, något hon ibland upplever att hon saknar – en kollega att bolla sina idéer och funderingar med. Väl på plats möter vi också arkitekten Elinor Blomberg som för stunden är tjänstledig för att fullt fokusera på hennes privata husprojekt; ett ödehus utanför Mariefred som inte bara har renoverats till beboligt skick, utan också byggts ut från 90 till 180 kvm. Bör tilläggas att det mesta av arbetet gör Elinor själv och det är därför hon befinner sig hos Angelika. Som en del av projektet ska Elinor göra det blyinfattade glaset som husets pardörrar ska innehålla. Ett hantverk hon inte hade koll på innan hon mötte Angelika.
Kursverksamhet skapar intresse för blyinfattat glas
Att det var just hos Angelika som Elinor hamnade för att lära sig tekniken bakom blyinfattat glas är ingen slump. Som en del av Angelikas verksamhet är hon nämligen en av få som håller kurser för den som är intresserad av att prova på hantverket. Ett bra sätt att sprida intresset för blyinfattat glas och att fylla ut tiden mellan de egna uppdragen. För inflödet av uppdrag kan ibland variera, men i dagsläget har Angelika fullt upp med renoveringen av Carl Johans kyrkans glasmålningar som ska vara klart till sommaren. Ett ärofyllt uppdrag då varje glasmålning utgör en del av kyrkans berättelser, menar Angelika och håller upp ett av de färdigrenoverade verken. När Angelika släcker lampan i ateljén för att låta ljuset från entrén slå igenom glasmålningen, kan vi inget annat än hålla andan. Det är otroligt effektfullt hur ljuset får glaset i målningen att väckas till liv. Att ens närma sig tanken på hur arbetet med blyinfattat glas är ett hantverk som håller på att gå förlorad, det känns sorgligt. Minst sagt. I dagsläget är det endast ett 30-tal yrkesverksamma personer som utövar hantverket. Ett oroväckande lågt antal för möjligheten att ta hand om det kulturarv blyinfattade glasmålningar utgör i Sverige.
Verkens storlek får ofta justeras "till något rimligare"
Den renoverade glasmålningen från Carl Johans kyrka som Angelika visar oss är inte bara häpnadsväckande vacker, den är också stor. Och just storleken på verken som kursdeltagare önskar arbeta med är något som oftast får justeras till något rimligare, berättar Angelika och skrattar. Hon tar också Elinors pardörrar som exempel. När de först träffades skulle andelen blyinfattat glas i dörrarna vara större än vad de nu är när Elinor ska sätta igång arbetet med att löda ihop de väl utvalda glasbitarna hon kört från Mariefred till Göteborg. Att slutresultatet kommer bli bra går inte att tvivla på efter att Angelika visat oss en av de två glasmålningarna som redan är klar. Nu väntar utmaningen att spegla det mönster den första glasmålningen landade i. Något som möjliggörs av fint samarbete i ateljén när Angelika och Elinor lutar sig över arbetsbordet. En signal att här behövs arbetsro och vi tackar för besöket och tar oss ut på Erik Dahlbergsgatan igen där solen nu gått ner.
Nyfiken på resultatet av Elinor och Angelikas samarbete med pardörrarna? I maj visas det i TV4s nya satsning Grand Designs Renoveringar (den som väntar på något gott..).
Läs också intervjun med konstglasmästare Hans Kuhn.