Image
Bildmontage av husfasad, lärare med elev och grupp av yrkeselever

Besök på Hushagsgymnasiets Glasdag

UTBILDNING OCH KOMPETENSFÖRSÖRJNING
2023-10-17 09:24

På hushagsgymnasiet i Borlänge arbetar yrkeslärarna på Bygg- och anläggningsprogrammet aktivt för att få fler elever intresserade av glas. Därför får varje klass i årskurs ett genomföra en renodlad Glasdag med syftet att skapa nyfikenhet inför glasteknikeryrket. När det är dags för klass BA23B att genomföra sin dag är också Glasbranschföreningens Elin Storäng och Joakim Länder inbjudna att vara med.

När vi anländer till Hushagsgymnasiet vid lunchtid välkomnas vi inte bara av en strålande höstdag i Borlänge. Väl på plats slås vi också snabbt av yrkeslärarna Karin Janssons och Peo Olans otroliga engagemang i att visa upp glas som material och glasteknikeryrket för eleverna. Under förmiddagen har halva klassen redan hunnit med ett besök på Ryds Glas i Borlänge och genomfört ett teoripass, medan den andra halvan testat på att montera ett planglas i en träram genom att kitta och stifta för hand. Övningar vi nu ska få hänga med på när grupperna byter plats så snart lunchen intagits. 

ung man i keps, kvinna i vita arbetsbyxor och svart tröja, man i vita arbetsbyxor och svart tröja
Yrkeslärarna Karin Jansson och Peo Olans är ansvariga för Hushagsgymnasiets Glasdagar på skolan. 

”Syftet med Glasdagen är att skapa nyfikenhet” 

Innan eleverna kommer tillbaka efter lunchen hinner vi byta ett par ord med Peo som ansvarar för studiebesöket och den teoretiska delen. Han poängterar vikten av att informationen under dagen måste hållas på en introduktionsnivå. 

– Syftet med Glasdagen är att skapa nyfikenhet och känslan av att glas är ett roligt material att arbeta med. Men man måste också komma ihåg att det här är elever som nyss gick på högstadiet och inte har någon direkt insyn i byggbranschen i stort. Därför passade vi också på att stanna till vid en byggarbetsplats påväg tillbaka efter studiebesöket – bara för att de skulle få se hur det kan se ut i verkligheten på en byggarbetsplats, berättar Peo.

De praktiska momenten

Grupp av yrkeselever inomhus
Klass BA23B på Hushagsgymnasiet samlade för att genomföra eftermiddagens pass under Glasdagen.

När klockan slår 13.20 fylls lokalerna med elever och ett upprop bekräftar att alla av klassens 18 elever har infunnit sig i tid. Det är nu dags för grupperna att byta plats och vi får följa Karin när hon ska leda sju av dem genom dagens praktiska moment. Hon inleder med att prata om säkerheten i lokalen då glas som material kräver den respekten, inte minst när flera elever ska hantera glasskivor i ett och samma rum.

Sedan övergår Karin till att pedagogiskt visa eleverna hur de ska skära i en 3 mm tjock planglasskiva för att få den på plats i en träram. Alla är snabbt med på tåget och snart är arbetet i full gång vid arbetsbänkarna. Karin gör ett fint jobb i att cirkulera mellan eleverna och kontinuerligt svara på frågor, men också peppa när ett snitt med glasskäraren inte går helt enligt plan.

Kvinna inomhus i svart tröja och glasögon med handskar håller i en glasskiva
Karin Jansson demonstrerar hur eleverna ska skära i en 3 mm tjock planglasskiva. 

Innan det är dags för kittning av glaset samlar Karin gruppen igen för att visa hur de ska gå tillväga. När eleverna sedan tar sig an uppgiften råder en mer frustrerande känsla i rummet. Det märks att nu blev det ”pilligt” något vi hör från flera av arbetsbänkarna när 16-åringarnas tålamod sätts på prov. Men Karin kämpar på och håller modet uppe i klassen. Till slut får hon till och med eleven Elias Lindgren, som inledningsvis var lite skeptisk till uppgiften, att svara ”ja” på frågan om det är roligt. I nedan bild granskar Karin Elias jobb med kittningen och ger ett klart godkänt resultat. 

Kvinna håller i ett fönster med träram och vid sidan om står ung kille i svart keps och beige tjocktröja
Yrkesläraren Karin Jansson granskar byggeleven Elias Lindgrens arbete med kittningen, något han till en början var lite skeptisk till, men sen tyckte var roligt så snart han fick kläm på det. 

Som åskådare är det kul att se hur alla eleverna i gruppen lyckas. Innan det är dags för städning och nedmontering av fönstret igen – har alla lyckats fullfölja uppgiften. Även Karin är nöjd. 

– Jag är jättenöjd med hur dagen blev. Det är roligt att få visa de praktiska momenten för eleverna och se hur de snabbt plockar upp bollen och gör det bra, säger Karin.

Byggeleven Theodor om Glasdagen 

Innan det är dags för eleverna att gå hem får vi chans att ställa ett par frågor till Theodor Ling Eriksson som var med i gruppen som inledde dagen med de praktiska momenten. Till skillnad från vad vi nyss hörde i rummet så gillade han de något mer ”pilliga” delarna när glaset skulle på plats.

Kille i blå tjocktröja och brunt hår
Byggeleven Theodor Ling Eriksson uppskattade Glasdagens alla olika delar; från de praktiska momenten till studiebesöket på Ryds Glas i Borlänge. 

– Det har varit en jätterolig dag, speciellt att få till kittningen och passformen på glaset. Det passade mig för jag uppskattar arbeten där man måste vara lite extra noggrann, menar Theodor. 

Förutom de praktiska momenten lyfter också Theodor studiebesöket som givande.

– Studiebesöket var också intressant och roligt att få se bredden i vilka arbeten de gör. Efter idag har jag lite mer koll på glasteknikeryrket, vilket jag inte hade tidigare, säger Theodor och fortsätter att dela sina tankar om val av inriktning: 

– Jag valde bygg- och anläggning för just det praktiska, men jag har inte bestämt mig än för vilken inriktning jag väljer i vår, det får jag se efter att ha gått igenom alla inriktningar vi har att välja mellan.

I vår är det alltså dags för Hushagsgymnasiets ettor på Bygg- och anläggningsprogrammet att välja inriktning. Från Glasbranschföreningens håll väntar vi med spänning på besked om höstens Glasdagar har inspirerat fler elever till att välja glasinriktningen, vilket tre elever i dagsläget har gjort på skolan. En av dem är Alexander Carpenhammar som Glasbranschföreningen fick chans att prata mer med tidigare i år.

Mer läsning

Vad gör Glasbranschföreningen för att fler ska ska söka sig till branschen?